TOPFIT VOLGENS SPORTWORXS

Matig tot intensief "full body" actief zijn: kort, krachtig, interval, power- en herstel momenten, gevarieerd, functioneel: dagelijks 15 - 30 tot max 45  minuten aangevuld met een rustige tot matig intensieve wandel/ fietstocht van 30 min.

Sportw
orxs is een initiatief van Peter van de Zande
Vanuit mijn oorspronkelijk beroep als (sport) Fysiotherapeut ( 30 actieve jaren) met daarnaast bijna 40 jaar ervaring als Fitness-Groepsinstructeur en Clubeigenaar heb ik mijn visie op fitness, gezondheid, bewegen en topfit worden in 150 woorden samengevat. De inhoud van onderstaande gedachte kan je terugvinden in het Sportworxs Lifestyle Handboek ( in voorbereiding)  en alle trainingen die in de Sportworxs toolbox zitten. 1. CrossCountryFitness/Pullka Training /  2. Fitness Trainingscircuit  3. Pump, Power en Cardio en 4. Fitnessrondje Zierikzee


Back tot Basic! "Beweeg op een manier die jouw lijf kent en waarvoor jouw lijf gemaakt is: Het beweegpatroon van de jager-visser-verzamelaar-krijger. De nomade, voortplanter, het sociale wezen. Dit is al miljoenen jaren de wijze hoe- en waarmee we ons in leven houden. Rustig, intensief, zwaar, licht, langzaam, snel, explosief, gedoseerd, fight or flight. Your body is your machine to survive!  Lopen, springen, duwen, trekken, push ups, lunges, squats, gooi, vang, draai, stoot, functionele bewegingscombinaties, strak, soepel, rustig, intensief en swingend. Beweeg en dans op het ritme van de muziek. Maak een creatie van uitdagende en stevige functionele beweegcombinaties en mix alle bewegingen en oefeningen in verschillende variaties tot een complete full body workout. Daag jezelf uit en heb plezier in het bewegen. Doe dit 3 tot 6x per week met een matige tot hoge intensiteit: kort, stevig, snel met rustmomenten, HITT, interval en overloaden. Train je verschillende spiervezels en maak gebruik van al je energiemotoren voor power, melkzuur en zuurstof. Laat je lijf met regelmaat hard werken: 15 minuten, 30 minuten, eventueel aangevuld met een rustige tot matige wandel/ fiets activiteit. Maak gebruik van lichaamsgewicht, uitdagende trainingsmaterialen en hetgeen de natuur en omgeving jouw biedt. Beweeg binnen, buiten, wherever you are. Zoek het strand, de bossen en de weiden. Hier zit zuurstof, rust en ontspanning. Eet volgens de oerprincipes van dichtbij de natuur en zorg voor voldoende (nacht) rust. Durf te lummelen en lanterfanten, gewoon even niks, wees bewust van het leven en geef zin aan de dingen die je doet en waar je goed in bent. "golf" door de dag heen van bewegen, inspanning naar rustmomenten en een diepe volledige ademhaling. Heb plezier samen met anderen, werk samen en ontspan samen. Zoek de mooie gesprekken en zie veel dingen met enige humor. Je wordt van dit alles fitter, sterker en een vrolijk en gezellig mens"